بتن رنگی و کاربرد های آن

آسفالت و بتن
فروردین ۵, ۱۳۹۶

بتن رنگی و کاربرد های آن

«بتن رنگی»، «بتن رنگی پیاده رو» و یا حتی «بتن رنگی کف» آیا نامی آشنا برای شما می باشد؟

جالب است بدانیم بتن رنگی یکی از مواردی می باشد که سالیان سال در کشور های مختلف کاربرد گسترده ای پیدا کرده است و تاریخچه ی بتن رنگی بسیار وسیع است.

 بتن جزء مصالحی هست که امروزه بیشتر از سایر مصالح در ساختمان انواع بناها مثل ساختمان پل ها، ساختمان سدها، ساختمان مترو ها، ساختمان فرودگاه ها و ساختمان بناهای مسکونی و اداری و غیره به کار برده می شود.

با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی در قرن اخیر، علم شناخت انواع بتن و خواص آن ها نیز توسعه قابل ملاحظه ای داشته، به نحوی که امروزه انواع مختلف بتن با مصالح مختلف تولید و استفاده می شود و هر یک خواص و کاربری مخصوص به خود را داراست.

یکی از فرآورده های بتن، بتن رنگی می باشد. در این مقاله قصد داریم به این فرآورده بتن پرداخته و ویژگی های آن را بیان کنیم.



یکی از مصارف بسیار زیادی که ما برای بتن رنگی در اطراف خود دیده ایم، کفپوش های استفاده شده از بتن رنگی میباشد.

کفپوش های بتن سخت یا به عبارت دیگر بتن صنعتی، متشکل از دو لایه بوده که به صورت همزمان اجرا می گردد. لایه زیرین، بتن معمولی ساختمانی است که پس از تسطیح روی آن را با روکش بتن سخت کاور می کنند. این روکش ها علاوه بر مقاومت بالا باید دارای تنوع ظاهری زیادی بوده تا بتوانند رضایت سلایق مختلف را برآورده نماید. پس ناگذیر به استفاده از بتن رنگی خواهیم بود.



کفپوش بتن رنگی به دو صورت بتن رنگی ساده و بتن رنگی صنعتی می باشد. بتن رنگی ساده از ترکیب آب، سیمان سفید، رنگ، شن و ماسه ی معمولی ساخته شده و مشخصات مکانیکی همچون بتن ساختمانی را دارد و تنها تفاوت در ظاهر و رنگ آن می باشد. در بتن رنگی ساده می توان از شن و ماسه ی رنگی به جای شن و ماسه ی معمولی نیز استفاده نمود.

در بتن رنگی صنعتی، آب، سیمان سفید و رنگ، مانند بتن رنگی ساده بوده و تفاوت در نوع سنگ دانه ها می باشد. این سنگ دانه ها از مواد و ترکیبات سخت با مقاومت سایشی و فشار بسیار بالا به همراه ترکیبات صنعتی تهیه می گردند. سنگ دانه های صنعتی مقاومت سایشی و فشاری چند ده برابر بیشتر نسبت به شن های طبیعی و معمول را دارا بوده و به همین دلیل بتن متشکل از آن ها بتن ضد سایش و سخت نامیده می شود.

بتن رنگی، بتنی است که سطحی با مقاومت بالا در برابر سایش ایجاد می کند که برای مکان هایی که رفت و آمد زیاد است و وسایل سنگین جابجا می شود.

کفپوش های بتن سخت یا به عبارت دیگر بتن صنعتی، متشکل از دو لایه بوده که به صورت همزمان اجرا می گردد. لایه زیرین، بتن معمولی ساختمانی است که پس از تسطیح روی آن را با روکش بتن سخت کاور می کنند. این روکش ها علاوه بر مقاومت بالا باید دارای تنوع ظاهری زیادی بوده تا بتوانند رضایت سلایق مختلف را برآورده نماید.



ساده

بتن رنگی ساده متشکل از آب، سیمان سفید، رنگ، شن و ماسه ی معمولی می باشد و مشخصات مکانیکی همچون بتن ساختمانی را دارد و تنها تفاوت در ظاهر و رنگ آن می باشد. در این نوع بتن می توان از شن و ماسه ی رنگی به جای شن و ماسه ی معمولی نیز استفاده نمود.

صنعتی سخت

در بتن رنگی صنعتی آب ، سیمان سفید و رنگ ، مانند بتن رنگی ساده بوده و تفاوت در نوع سنگ دانه ها می باشد. این سنگ دانه ها از مواد و ترکیبات سخت با مقاومت سایشی و فشار بسیار بالا به همراه ترکیبات صنعتی  تهیه می گردند. سنگ دانه های صنعتی مقاومت سایشی و فشاری چند ده برابر بیشتر نسبت به شن های طبیعی و معمول را دارا بوده و به همین دلیل بتن متشکل از آنها بتن ضد سایش و سخت نامیده می شود.

کفپوش بتنی بیشتر بر روی سطوح بتنی اجرا می شود.

کف سازی یکی از مهمترین بحث هایی است که به دلیل هزینه بالایی که سالانه صرف تعمیرات و بازسازی و نگهداری آن می شود بسیار قابل توجه است. و از آنجایی که زمان یکی از دلایل این مشکلات است، باعث از بین رفتن کفپوش، تعمیر و یا تعطیل محل کار می شود.

با توجه به اینکه سالن های تولید و انبار ها در معرض سایش و یا برخورد اجسام تیز و همچنین ریزش مواد است از کفپوش های سخت کننده بتن توصیه می شود. مواد اولیه پودر های ضد سایش از مواد بسیار سخت پایه معدنی و مصنوعی مثل اکسید آلمینیوم و سیلیس و . . . دانه بندی منظم که همراه با مواد سیمانی و پراکنده ساز در رنگ های  مختلف قابل عرضه می باشد.

این روزها کف سازی بتن سخت صنعتی در اقتصاد وسعت زیادی یافته است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *